Publicerad den

Torkade ekologiska aprikoser; recept = ät dem så naturellt som möjligt

Ett bra sätt att öka sina järnvärden och samtidigt äta något gott och nyttigt är att äta torkade ekologiska aprikoser. Receptet är att äta dem så naturellt som möjligt och det finns många sätt att använda aprikoser. Om du tycker att aprikoserna blir hårda och tråkiga efter ett tag kan du lätt lägga dem i blöt över natten för att sedan klippa dem i bitar för det ändamål du vill ha dem till. Aprikoser är goda i filen,  på gröten, som snacks, som marmelad eller varför inte i en sallad. Ekologiska aprikoser är gyllenbruna och har en djupare smak än de torkade sulfatbehandlade gula aprikoserna, som vi är vana vid.

För att blöta upp aprikoserna lägger du dem i en skål och fyller på vätska så att aprikoserna precis täcks. Ställ sedan in dem i kylen över natten. Lättast är att ta vanligt vatten men om du exempelvis vill göra aprikosmarmelad kan du lägga dem i glögg eller något annat gott.

 

Ekologiska aprikoser för att öka ditt jäntillskott

Som småbarnsförälder får du ofta höra att barnet lätt kan få järnbrist och du rekommenderas att köpa fabrikstillverkad gröt eller välling. Om du blöter upp ekologiska aprikoser enligt ovan och sedan mixar dem med en stavmixer, får du en riktigt god aprikospuré som du kan lägga på gröten. Det är ett bra järntillskott. En matsked om dagen är bra, ger man för mycket puré kan barnets magen påverkas negativt. Du kan även göra en fruktsmoothie och blanda i en matsked aprikospuré i den och ge ditt barn som mellanmål.

Aprikospuré för de små